torsdag 9 februari 2017

Potatismos

Idag har vi intagit vår mat på det äkta svenska gatuköket "Senap och Ketchup". Det ligger 50 m från salongen så det var inte lång väg. J beställde lövbit och jag en lättpanerad fisk med POTATISMOS. Det serveras alldeles för mycket fransk potatis här, så moset smakade alldeles underbart!!

Här lite info om restaurangen, personalen och alla kunder pratade förstås svenska eller norska: http://www.finerestaurantfinder.com/restaurant/533245933370720/Senap+%26+Ketchup


I skolan fick jag uppleva något verkligt intressant för en språklärare. En teatergrupp kom på besök och lärde ut engelska på ett roligt och lättsamt sätt. Publiken denna gång var förskola, åk 1 och 2. Här är teatergruppens hemsida, det är ett företag: http://forumteatro.com/en/meet-us/

Det här formatet finns inte i Finland och skulle gå att utveckla med fondpengar för finskan  : ) Problemet är att man nog borde ha en skådespelarutbildning.....


J konstaterade idag att hon har pratat engelska i fyra veckor. Hon märker att hon börjar tänka på engelska och har börjat använda ord som hon bara haft i sitt passiva ordförråd. Kul och lite oväntat!!

Jag har fått ett specialuppdrag i skolan. En 6-åring från grannlandet har inte lärt sig läsa och skriva spanska under höstterminen som de andra barnen i klassen. Nu ska jag få sitta med hen och försöka knäcka läskoden. Blir lite spännande. Har inte riktigt någon strategi för hur man lär sig läsa på spanska... Nedan en bild ur det häfte jag fick hem med mig för att se nivån på orden. Reagerar på att det är skrivstil och så tätt skrivet.


PS. Kaffekokaren gör gott kaffe
PSS. Den sjuka halsen har gått om, men jag låter som en hes kråka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar