torsdag 2 februari 2017

Effektivitet

Det är fascinerande hur effektiva vi är i Finland. 
Och till det använder jag en bild av isbrytaren Tarmo:


Jag ska försöka berätta hur invecklat det är att köpa bussbiljett till Benidorm som ligger 77 km norrut från Torrevieja. Vi tänkte åka dit över en natt inkommande veckoslut och bo på hotell där.

För att komma till Benidorm måste du anlita två bussbolag. Det betyder att du måste köa till två luckor för att köpa bussbiljetter. För sträckan Torrevieja -Alicante står du i en lucka och för sträckan Alicante - Benidorm i en annan. Det kan jag ännu acceptera, men sen kommer ännu två helt tokiga saker:

1. Igår hade vi väntetid i Santa Pola när vi skulle hem från zoo-resan. Jag tänkte att jag skulle köpa biljetterna till lördagens Torrevieja-Alicante-resa färdigt därifrån. Rätt bussbolag och rätt lucka! Men nej, de kan bara sälja biljetter till och från Santa Pola!

2. När vi kom tillbaka till Torrevieja busstation gick jag till luckan och skulle köpa biljetterna till lördagens Torrevieja-Alicante-resa färdigt. Rätt bussbolag och rätt lucka! Men nej, de kan bara sälja biljetter för samma dag, inte till en buss tre dagar senare.

Vi som är vana med effektivitet skulle ha rationaliserat systemet för länge sedan. 
Jag har ju inte bråttom någonstans, så jag borde inte irritera mig över småsaker. Men det skulle ju vara så himla enkelt att åtgärda!! Eller??

Benidorm har 140 skyskrapor. Orsaken lär vara att man ville att alla hotellgäster och turister skulle få havsutsikt : )





1 kommentar:

  1. Jag har läst det ni skrivit med stort intresse. Vi kommer ihåg marknaden vi besökte då vi var där. Egentligen är det lite orättvist att ni får uppleva sådär mycket mitt i terminen. Det kommer nog att bli ett lättare terminsslut efter hemkomsten.
    Jag har kontakt med pojkarna i Åbo och där verkar det också gå hyggligt.
    Fortsätt som hittills och ta ut allt månaden kan ge.

    SvaraRadera